Share this page

Rygsmerter

Rygsmerter

Rygsmerter er årsagen til én ud af fire konsultationer hos praktiserende læger og til én ud af to konsultationer hos ortopæder. Ofte er det umuligt at finde den præcise årsag til generne, og symptomerne bliver behandlet med smertestillende midler. De mest almindelige årsager til rygsmerter er spændinger i nakken, gigt i lænden eller hofterne og diskusprolaps.

Gå til Smertetyper, hvis du ønsker yderligere information.

Akutte rygsmerter (der opstår pludseligt og varer under 3 måneder) kan behandles med en af følgende metoder:

  • Smertestillende midler, f.eks. i form af tabletter eller en gel, der smøres på det berørte område.
  • Motion er vigtigt for at fremme helingen, da længerevarende hvile kan forværre symptomerne. Det anbefales derfor at gå ture og lave forsigtige strækøvelser.
  • Varme eller kolde omslag kan også lindre symptomerne på rygsmerter.

Kroniske rygsmerter (der udvikler sig gradvist og varer mere end 3 måneder) kan behandles på følgende måder:

  • Førstevalgsbehandlingen er typisk smertestillende midler.
  • Det anbefales at forblive fysisk aktiv for at styrke ryggens muskler.
  • Fysioterapi kan forbedre dit bevægelsesområde, styrke dine rygmuskler og forbedre dine leds fleksibilitet og din kropsholdning.
  • I nogle tilfælde er det nødvendigt med en operation. Det er årsagen til rygsmerterne, der afgør hvilken operation, der skal til: Disektomi i tilfælde af en diskusprolaps, og fusionskirurgi i tilfælde af en forskubbet ryghvirvel.
  • TENS eller Transkutan Elektrisk NerveStimulering, der udføres med en maskine, der udleder små elektriske impulser til din krop via nogle elektroder, der er fastgjort på din hud.
  • Når du skal løfte tunge ting, så brug dine største og stærkeste led og muskler, dvs. begge arme, så du ikke belaster et enkelt kropsområde for meget.
  • Undgå vrid i ryggen, når du løfter tunge ting eller gør rent. Hvis du får smerter eller trykken i ryggen, vrider du måske ryggen for meget.
  • Styrketræning af mavemusklerne kan være med til at holde rygraden stærk og forebygge rygsmerter. Lad strækøvelser blive en del af din daglige rutine for at undgå stivhed og smerte.
  • Selvom rygsmerter afgjort begrænser mobiliteten, er det vigtigt at forblive så aktiv som muligt. Hvis du får rygsmerter, når du spiller golf, kan du holde nogle dages pause. Hvis du ikke får smerter af det, er der ingen grund til at stoppe, men prøv som altid at undgå pludselige rygbevægelser. Når smerterne er forsvundet, kan træningsøvelser styrke ryggen og forebygge nye rygsmerter.
  • Jo mere du tænker på dine smerter, jo værre føles de. Prøv at holde tankerne på noget andet og fortsæt dine daglige opgaver og aktiviteter så vidt muligt.

Anbefalede træningsøvelser mod rygsmerter

Du håndterer rygsmerter bedst ved at forblive aktiv og lave regelmæssige træningsøvelser, da hvile og inaktivitet kan medføre yderligere mobilitetsbegrænsninger og forlænge smerterne. Træningsøvelserne nedenfor kan hjælpe dig med at genopbygge styrken i din ryg. I starten af genoptræningen anbefales det at lave træningsøvelser i 10-30 min. 1- 3 gange dagligt.

Klik her for at se de anbefalede træningsøvelser.

Anbefalet produkt mod rygsmerter

Voltaren gel®

Voltaren gel® er det mest solgte topikale non-steroide anti-inflammatoriske håndkøbsmiddel på verdensplan. Kliniske studier har dokumenteret, at Voltaren gel® er effektivt til behandling af smerter og inflammation. Voltaren gel®s unikke sammensætning trænger dybt ind og koncentrerer sin smertestillende og anti-inflammatoriske virkning lige dér, hvor du har brug for den. Voltaren gel® er nem at påføre og absorberes hurtigt. Desuden tilfører gelen fugt til huden og har en omgående kølende effekt.

Gå til Produktudvalg, hvis du ønsker mere information.

Hvad er smerte?

Hvad er smerte?En hurtig guide til den vigtigste viden om smerte.

Lær mere om smerte – find ud af, hvorfor det af og til er nødvendigt at føle smerte, og hvordan du kan identificere den.

Læs mere

Find din sportsgren

Find din sportsgrenEr du på udkig efter nye måder at holde dig i form på?

Uanset om det drejer sig om tennis, yoga eller rulleskøjtning, så lad dette lette værktøj hjælpe dig med at finde den sportsgren, der bedst passer til dig.

Læs mere

Anbefalet produkt

Voltaren gel®Voltaren gel®

Det mest solgte topikale non-steroide anti-inflammatoriske håndkøbsmiddel på verdensplan. Effektiv topikal formulering til behandling af smerte og inflammation.

Læs mere

Copyright © 2016