Share this page

Skader: Forstuvninger, overbelastningsskader, blå mærker og ledskader

Skader: Forstuvninger, overbelastningsskader, blå mærker og ledskader

Skader dækker over en række tilstande – fra forstuvninger, overbelastning og forstrækninger til blå mærker og ledskader.

  • Forstuvninger er kraftige forvridninger af led med delvis eller komplet overrivning af ledbånd men uden forskubning af ledfladerne. Forstuvninger anses for at være mere alvorlige end forstrækninger, som er overstrækning af en muskel og beskadigelse af dets fibriler.
  • Overbelastningsskader/forstrækninger er som regel harmløse, selvom de kan være uger eller måneder om at hele op.
  • Blå mærker, også kaldet kontusioner, opstår som regel efter et slag eller fald, der får de små blodkar under huden til at sprænge. De heler som regel inden for 2 - 4 uger, men blå mærker på benene er ofte længere om at hele end blå mærker i ansigtet eller på armene.
  • Ledskader opstår på grund af direkte beskadigelse af bevægeapparatet som følge af ryk, vrid og forstrækninger, der skubber led og bløddele uden for deres fysiologiske område. Eksempler herpå er væskeansamling i leddene og brud.

Gå til Smertetyper, hvis du ønsker yderligere information.

Overbelastning/forstrækninger er meget almindelige, og det er vigtigt, at du tager hensyn til disse skader, så du kan vende tilbage til et normalt funktionsniveau så hurtigt som muligt. Hvis du ikke kan se tegn på, at en skade er i bedring efter nogle få dage, skal du få den undersøgt ordentligt af en læge eller en autoriseret fysioterapeut, så du er sikker på, at knoglen ikke er brækket eller skadet. I dagene efter en skade skal du følge den såkaldte PRICE-metode (Protect-Rest-Ice-Compress-Elevate):

  • Beskyt (Protect) området mod nye skader – stop den sport eller aktivitet, du var i gang med på skadetidspunktet.
  • Hold området i ro (Rest) i de næste 3-5 dage, afhængigt af hvor hurtigt området heler. Det giver det svækkede område tid til at hele. Selvom det er vigtigt med hvile, så er det lige så vigtigt at bevæge området forsigtigt uden at overanstrenge det. Det vil sandsynligvis give nogle lette gener, men de bør forsvinde hurtigt igen, når du holder op. Hvis de ikke forsvinder, så overdriver du nok med for meget bevægelse.
  • Afkøl hyppigt området med is (Ice). Hvis du afkøler området umiddelbart efter skadens indtræden, kan det være med til at forhindre voldsom hævelse og yderligere vævsbeskadigelse. Anvend isposen i 20-30 minutter ad gangen hver anden eller tredje time i de første dage for at lindre smerterne. Du kan bruge en specialkøbt ispose eller en pose frosne grøntsager, f.eks. en pose frosne ærter. Læg et fugtigt tyndt klæde mellem isposen og huden, så du undgår forfrysninger.
  • Komprimér (Compress) området ved hjælp af et elastikbind eller en bandage. Det kan være med til at lette hævelsen.
  • Hæv (Elevate) området, når du har mulighed for det. Det letter hævelsen på det tilskadekomne område. Hvis du har skadet din ankel, så læg benet op på en stol eller sofa. Hvis du har skadet din hånd, så hold den oppe over skulderniveau.
  • Forbliv fysisk aktiv. Sportsaktiviteter som svømning, stavgang og cykling hjælper kroppen.
  • Det er vigtigt at varme op før træning for at forebygge skader og smerter. Det anbefales at varme op med let aerob træning i 5-10 minutter inden den egentlige træningsaktivitet.
  • Det er lige så vigtigt at køle ned og strække ud efter træningen, som det er at varme op forinden. Udstrækning løsner stramme muskler, som er en af årsagerne til rygsmerter. Udstrækning kan også være med til at afhjælpe ledforstrækninger.
  • Lyt til din krop. Hvis du får smerter, der varer mere end to timer efter aktiviteten eller træningen, så har du overanstrengt dig og bør holde lidt igen næste gang.
  • De fleste blå mærker forsvinder af sig selv. Blid massage kan være med til at lindre smerten og forbedre blodstrømningen. Svære blå mærker, smerter og hævelser, der indtræder mindre end 30 minutter efter en tilskadekomst, kan dog være tegn på et mere alvorligt problem, såsom brud eller svære forstuvninger, og det kan være nødvendigt at søge læge.
  • Undgå aktiviteter, der giver dig smerter. Smerte er et signal fra din krop om, at der er noget i vejen. Lyt til den, og undgå disse aktiviteter, indtil du er smertefri.
  • God fleksibilitet og styrke kan være med til at minimere de fleste skader. Hvis du forbedrer din almene styrke, får du stærkere muskler og sener og dermed bedre fleksibilitet, så leddene får et større bevægelsesområde, og du undgår skader.

Anbefalede træningsøvelser

De fleste lette skader kan heles ved hjælp af ”PRICE”-metoden, efterfulgt af simple træningsøvelser, der lindrer smerten og genopbygger bevægeligheden.

Klik her for at se de anbefalede træningsøvelser.

Anbefalede produkter mod forstuvninger, forstrækninger, blå mærker og ledskader

Voltaren gel®

Voltaren gel® er det mest solgte topikale non-steroide anti-inflammatoriske håndkøbsmiddel på verdensplan. Kliniske studier har dokumenteret, at Voltaren gel® er effektivt til behandling af smerter og inflammation. Voltaren gel®s unikke sammensætning trænger dybt ind og koncentrerer sin smertestillende og anti-inflammatoriske virkning lige dér, hvor du har brug for den. Voltaren gel® er nem at påføre og absorberes hurtigt. Desuden tilfører gelen fugt til huden og har en omgående kølende effekt.

Gå til Produkter, hvis du ønsker mere information om produkterne.

Hvad er smerte?

Hvad er smerte?En hurtig guide til den vigtigste viden om smerte.

Lær mere om smerte – find ud af, hvorfor det af og til er nødvendigt at føle smerte, og hvordan du kan identificere den.

Læs mere

Find din sportsgren

Find din sportsgrenEr du på udkig efter nye måder at holde dig i form på?

Uanset om det drejer sig om tennis, yoga eller rulleskøjtning, så lad dette lette værktøj hjælpe dig med at finde den sportsgren, der bedst passer til dig.

Læs mere

Anbefalet produkt

Voltaren gel®Voltaren gel®

Det mest solgte topikale non-steroide anti-inflammatoriske håndkøbsmiddel på verdensplan. Effektiv topikal formulering til behandling af smerte og inflammation.

Læs mere

Copyright © 2016