Share this page

Smerter i nakke eller skuldre

Uspecifikke smerter i nakke og skulder er en almindelig lidelse hos både unge og voksne. Det drejer sig om lidelser som spændinger i nakken, forstrækninger i nakken, piskesmæld og andre nakkerelaterede lidelser. Smerten er normalt enten akut (op til 3 ugers varighed) eller kronisk (mere end 12 ugers varighed).

Det kan du gøre:

  • Motionstræning: omfatter fysiske træningsøvelser for øget fleksibilitet, aerobics, balanceøvelser, muskeltræning og udholdenhedsøvelser.
  • Det kan have en gavnlig effekt på behandlingen af både akutte og kroniske smerter i nakke og skuldre at lave specifikke øvelser, der forbedrer bevægelsesområdet, nogle gange om ugen. Formålet med disse øvelser er at øge leddenes bevægelsesområde.
  • Det anbefales også at lave proprioceptive og styrkende øvelser mod smerter i nakke og skuldre. Den proprioceptive sans omfatter de sensoriske indtryk og tilbagemeldinger, der fortæller os om bevægelse og kropsstilling. Formålet med styrketræning er at forbedre musklernes formåen, såsom muskelaktivering, udholdenhed og styrke.
  • Se eksempler under Træningsøvelser mod smerter i nakke og skuldre.
  • Behandling med anti-inflammatoriske og smertestillende midler.

Anbefalet produkt

Anbefalet produktVoltaren gel®

Det mest solgte topikale non-steroide anti-inflammatoriske håndkøbsmiddel på verdensplan. Effektiv topikal formulering til behandling af smerte og inflammation.

Læs mere

Smerteguide

SmerteguideOpdag ”The joy of movement”

Prøv det nye og lette interaktive værktøj, der hjælper vej til øvelser, behandlinger og tips, der passer bedst til lige netop dig.

Læs mere

Træningsøvelser til forebyggelse af smerte

Træningsøvelser tilpasset typen af smerteTræningsøvelser til forebyggelse af smerte

Find de træningsøvelser, der kan forebygge yderligere smerte i en række smerte-situationer lige fra rygsmerter til ledsmerter.

Læs mere

Copyright © 2016