Share this page

Skal vi spille tennis?

Mange tennisskader opstår i forbindelse med, at en spiller skifter til nyt spilleunderlag eller udstyr, såsom ketsjer, bolde, strømper og sko. Det er vigtigt, at du forsøger at holde dit udstyr i god stand, og at du undersøger det regelmæssigt, så du er sikker på, at det ikke trænger til en udskiftning. Mange gange er en udskiftning af dine sko nok til at forbedre eller forværre smerter i ankler, knæ eller ryg, særligt hvis skoen ikke passer eller støtter foden og anklen korrekt.

Forbered dig på at skifte til et nyt spilleunderlag med noget styrketræning. De områder, det er vigtigst at styrke, er kroppens muskelkorset, skulderbæltet og bækkenet, men det er også vigtigt, at de perifere muskler i eksempelvis knæ og arme er stærke og fleksible. Hvis du for eksempel spiller på græs, skal du bøje mere i knæene, fordi bolden hopper mindre. Derfor skal du styrke dine kvadriceps (musklerne på lårets forside) og strække dem ud regelmæssigt.

Hvis du får en skade, er det vigtigt, at du får professionel vejledning af en kvalificeret person. Det bedste valg vil være en autoriseret fysioterapeut med speciale i sportsskader.

Du kan forberede dine led og dermed mindske risikoen for smerter og skader ved at bruge flg. råd sideløbende med den medicinske rådgivning du modtager:

Lysken

Smerter i lyskenområdet er ofte forårsaget af beskadigede muskelsener (adduktorer og fleksorer i hoften). De kan undgås med regelmæssig dynamisk udstrækning af musklerne i dette område inden træning. Lav nogle udfaldsskridt til siden, fremad og bagud for at varme disse muskler op inden træningen. Det er vigtigt, at kroppen har et stærkt centrum i form af et stærkt muskelkorset, så dine benmuskler udsættes for mindre pres. I nogle tilfælde kan smerte i dette område også skyldes brok eller såkaldt referred pain fra ryggen eller selve hoften.

Knæ

Smerter i knæene opstår ofte på underlag, hvor bolden ikke hopper så højt. Disse smerter mærkes lige under knæskallen, og ligesom i lysken er de forårsaget af for stramme muskler. I sådanne tilfælde skal du lave dynamiske udstrækninger i form af hælespark bagi inden spillet og forsigtige statiske udstrækninger efter spillet for at genoprette lårmusklernes fulde længde. Hvis problemet varer ved, kan lokal smertebehandling på senen i form af ismassage efter træningen være gavnligt. Derudover vil et stærkt muskelkorset og stærke baldemuskler også tage noget af belastningen fra knæet.

Ankler

Ankelforstuvninger er almindelige, særligt hvis banen er fugtig. For at undgå skader er det vigtigt, at du bruger korrekt fodtøj med såler, der passer til banens overflade. Det er meget vigtigt, at du har god styrke i læggene og en god balance. Du kan teste din balance på ét ben – du bør være i stand til at stå på ét ben uden at vakle i mindst 15 sekunder. Hvis din ankel bliver ved med at volde dig problemer, efter at du har genoptrænet din styrke og balance, kan du have gavn af en forbinding eller skinne.

Skuldre

Smerter omkring skuldrene er almindelige, og også disse smerter kan forebygges, hvis du opretholder en god styrke i både skuldermusklerne og de muskler, der styrer skulderbladene. Det er også vigtigt med dynamisk udstrækning og mobilitet i nakke og ryg. Du skal være i stand til at dreje din ryg/overkrop helt, så du kan lave dine forhånds- og baghåndsslag uden at beskadige dine skuldre eller håndled. Den rette serveteknik kan gøre en kæmpe forskel. Det er en god idé at videofilme din serv, så du kan tjekke, om du bøjer rigtigt i knæene og har det rette afsæt på banen. Måske lader du skulderen gøre alt arbejdet i stedet for benene og overkroppen.

Tennisalbue

En tennisalbue viser sig i form af smerte på ydersiden af albuen, når du knytter hånden eller trækker hånden bagud. Også her er det meget vigtigt, at musklerne i albuen er fleksible og stærke, og at du holder ketsjeren korrekt. Nogle gange kan det også hjælpe at skifte til strenge af en anden styrke eller type. Det kan være en hjælp at bruge en albuerem, mens du er i behandling, og til at mindske generne, når du spiller. Det er også vigtigt, at du får undersøgt din nakke, da smerten kan stamme derfra.

Håndled

Forebyggelse er bedre end behandling, så sørg for, at dine muskler er stærke og fleksible, da det er med til at forebygge problemer med senerne i håndleddet. Det kan være en hjælp at bruge en forbinding eller anden støtte til håndleddet, indtil du har afsluttet det styrketræningsprogram, som din fysioterapeut har givet dig. Igen er det vigtigt, at du får undersøgt nakken, da den kan give dig såkaldt referred pain i området omkring håndleddet. Hos spillere med dobbelt baghånd kan smerter i den ikke-dominerende hånd være forårsaget af irritation i håndleddets brusk. Dette kan dog forebygges med den rette teknik, så det kan godt betale sig at tage en snak med din tennistræner.

Vabler

Vabler er en meget almindelig tilstand, men du kan i høj grad undgå dem ved at bruge gode sko og sokker, der passer. Hvis du spiller i høj varme, så skift sokker mellem spillene eller endog mellem sættene. Vær forberedt! Hav altid specielt vabelplaster og forbinding med i tennistasken, så du kan behandle dig selv undervejs.

Gå til Smertetyper, hvis du ønsker yderligere information.

Anbefalet produkt

Anbefalet produktVoltaren gel®

Det mest solgte topikale non-steroide anti-inflammatoriske håndkøbsmiddel på verdensplan. Effektiv topikal formulering til behandling af smerte og inflammation.

Læs mere

Smerteguide

SmerteguideOpdag ”The joy of movement”

Prøv det nye og lette interaktive værktøj, der hjælper vej til øvelser, behandlinger og tips, der passer bedst til lige netop dig.

Læs mere

Smertetype oversigt

Smertetype oversigtHvilken smerte har du?

Lær mere om de forskellige typer af smerte, og om hvordan du kan forebygge og behandle smerte.

Læs mere

Copyright © 2016