Share this page

Rygsmerter

Ondt i ryggenRygsmerter er årsagen til én ud af fire konsultationer hos praktiserende læger og til én ud af to konsultationer hos ortopæder. Ofte er det umuligt at finde den præcise årsag til generne, og symptomerne bliver behandlet med smertestillende midler. Der er mange forskellige årsager til rygsmerter. Det er vigtigt at kontakte lægen hurtigst muligt for at få bekræftet, at det ikke drejer sig om en alvorlig tilstand, som f.eks. osteoporosis, tumorsygdom eller sygdom i indre organer. De mest almindelige årsager til rygsmerter er spændinger i nakken, gigt i lænden eller hofterne og diskusprolaps.

 

De fleste af os får rygsmerter af og til, så sandsynligheden for, at du kan undgå dem helt, er lille. Der er dog en række ting, du kan gøre for at hjælpe din ryg og dermed nedsætte rygsmerternes intensitet og hyppighed.

  • Lav regelmæssige træningsøvelser, så dine mavemuskler forbliver stærke, og hold din vægt under kontrol. Gå til Træningsøvelser, hvis du vil se alle træningsøvelser.
  • Du kan få hjælp af en professionel træner til at lære de rigtige teknikker til at undgå forstrækninger i ryggen og til at vælge det rette udstyr, f.eks. golfkøller eller løbesko, der passer til dig.
  • Når du kører bil, så sørg for at sædet og rattet er indstillet i den rigtige højde og afstand. Hvis du bruger computeren meget på dit arbejde, så sørg for, at tastaturet og skærmen står i den rette højde.
  • Ryggen er stærkest, når den er rank. Når du skal løfte tunge ting, er det derfor vigtigt, at du holder ryggen ret og går ned i knæ for at løfte På den måde er det nemlig de meget stærkere muskler i lårene, der bærer vægten af det tunge objekt.

Selv om du følger disse råd, er der kun ringe sandsynlighed for, at du helt kan undgå rygsmerter, og hvis du får eller har rygsmerter, vil du sandsynligvis gerne af med dem så hurtigt som muligt. I de sidste 20 år er der blevet forsket rigtig meget i, hvad folk kan gøre for at bekæmpe rygsmerter:

  • Anti-inflammatoriske midler – som du bl.a. kan få på apoteket - er meget effektive mod rygsmerter. Men hvis smerten varer ved i mere end ca. en uge, skal du kontakte lægen, der måske kan ordinere et stærkere smertestillende middel. Gå til Produktudvalg, hvis du ønsker mere information.
  • Selvom rygsmerter begrænser mobiliteten, er det vigtigt at forblive så aktiv som muligt. Hvis du får rygsmerter, når du spiller golf, kan du holde nogle dages pause. Hvis du ikke får smerter af det, er der ingen grund til at stoppe, men prøv som altid at undgå pludselige rygbevægelser. Når smerterne er forsvundet, kan træningsøvelser styrke ryggen og forebygge nye rygsmerter. Gå til Træningsøvelser, hvis du vil se alle træningsøvelser.
  • En god nattesøvn får rygmusklerne til at slappe af og fremskynder helingen. Brug evt. et smertestillende middel lige inden sengetid, så du bedre kan sove.
  • Jo mere du tænker på dine smerter, jo værre føles de. Prøv at holde tankerne på noget andet og fortsæt dine daglige opgaver og aktiviteter så vidt muligt. Hvis du holder dig beskæftiget og aktiv og fortsætter med din behandling, vil dine rygsmerter sandsynligvis forsvinde i løbet af nogle dage.

Lumbago

Lumbago (gigt i lænden)
Lumbago er ikke en akut medicinsk diagnose. Det beskriver nærmere en smertefuld tilstand, der f.eks. opstår i forbindelse med blokering af et eller flere led i rygraden. Der opstår en blokering, hvis et led er så klemt, at det ikke længere kan fungere. Rygraden låser sig fast i en forkert stilling, hvilket medfører smerte og nedsat bevægelighed. Der er mange forskellige årsager til blokering af rygraden, lige fra tunge løft og sportsskader til ukorrekte bevægelser i forbindelse med rengøring og andre opgaver. Musklerne i det berørte område reagerer ved at trække sig sammen og gå i krampe, hvilket intensiverer smerten i området omkring det blokerede led. Andre årsager til lumbago kan være en diskusprolaps eller en overreven rygmuskel.

Anbefalet produkt

Anbefalet produktVoltaren gel®

Det mest solgte topikale non-steroide anti-inflammatoriske håndkøbsmiddel på verdensplan. Effektiv topikal formulering til behandling af smerte og inflammation.

Læs mere

Smerteguide

SmerteguideOpdag ”The joy of movement”

Prøv det nye og lette interaktive værktøj, der hjælper vej til øvelser, behandlinger og tips, der passer bedst til lige netop dig.

Læs mere

Træningsøvelser til forebyggelse af smerte

Træningsøvelser tilpasset typen af smerteTræningsøvelser til forebyggelse af smerte

Find de træningsøvelser, der kan forebygge yderligere smerte i en række smerte-situationer lige fra rygsmerter til ledsmerter.

Læs mere

Copyright © 2016