Share this page

At tackle fodbold!

Tro det eller lad være, men fodboldspillere rammes faktisk af flere skader end rugbyspillere, cyklister og endog boksere. I vore dage er fodbold i højeste grad en kontaktsport, hvor brud, rifter og blå mærker er helt almindelige skader. Andre fodboldskader omfatter ankelforstuvninger, skader fra støvleknopper samt beskadigelse af ledbåndene og brusken i knæene på grund af gentagne vridninger. De fleste fodboldskader sker ved et uheldigt fald i forbindelse med spring efter bolden eller fra et sammenstød med en modspiller. Omkring en tredjedel af alle skader udvikler sig over tid på grund af overanstrengelse, eller fordi man spiller med mindre skader, der så udvikler sig til mere alvorlige skader. De fleste skader rammer bækken og lyske, hofter, lår, lægge, knæ, fødder og ankler. Hvis du ved, hvordan disse skader opstår, kan du også gøre noget for at undgå dem.

Fibersprængning i knæhasen

En fibersprængning i knæhasen opstår, når musklen i knæhasen rives over på grund af overstrækning. Det kan undgås ved at varme op i mindst 20 minutter inden spillet. Start med lidt lette udstrækningsøvelser og sæt gradvist tempoet op til fuld hastighed. Hvis du har tendens til fibersprængninger i knæhasen, kan du prøve at bruge specielle shorts med støtte, der beskytter knæhasen og holder den varm. Fibersprængninger i knæhasen skal straks behandles efter PRICEi-metoden – beskyttelse, ro, is, kompression og elevation. Afhængigt af fibersprængningens sværhedsgrad, skal du indstille dine sportsaktiviteter i nogle uger eller i op til flere måneder, hvis det er et alvorligt tilfælde.

Forstuvet ankel

Forstuvede ankler er en af de mest almindelige fodboldskader. De opstår ofte, fordi anklen bliver vredet eller drejet indad, så bløddelene, særligt i ledbåndene, beskadiges. Skaden medfører blødning i vævet, hævelse af leddet, blå mærker og smerter i og omkring anklen. En forbinding på anklen kan give ekstra støtte og nedsætte risikoen for en forstuvning. Hvis du har gentagne problemer med forstuvninger, kan du have god gavn af en ankelskinne. Et vippebræt [link til træningsøvelse 38] er et specielt udviklet instrument, der hjælper med at forbedre fleksibiliteten i ankelleddene.

Samtidig forbedrer det din balance, så du har mindre risiko for at få en forstuvning. En forstuvet ankel skal beskyttes i de første par dage efter skadens indtræden. Tag et støttebind eller en bandage på, så skaden komprimeres.

Meniskskader

Meniskskader opstår oftest, når en spiller har det meste af sin vægt på et enkelt ben, samtidig med at han/hun vender eller drejer sig, og knæet er halvt bøjet. De medfører som regel hævelse og smerte i knæet. Hvis det ikke er et alvorligt tilfælde, er hvile som regel nok til at hele skaden. En alvorlig skade kan resultere i, at knæet sætter sig fast eller giver efter, når det bliver belastet. Hvis dine knæhaser og kvadriceps er stærke, har du mindre risiko for at få en skade, men der findes ingen egentlig beskyttelse mod meniskskader. Mindre skader kan heles med hvile eller fysioterapi. Sværere skader kan kræve et kirurgisk indgreb, der som regel skal efterfølges af en eller to måneders fysioterapi.

Gå til Smertetyper, hvis du ønsker yderligere information.

Anbefalet produkt

Anbefalet produktVoltaren gel®

Det mest solgte topikale non-steroide anti-inflammatoriske håndkøbsmiddel på verdensplan. Effektiv topikal formulering til behandling af smerte og inflammation.

Læs mere

Smerteguide

SmerteguideOpdag ”The joy of movement”

Prøv det nye og lette interaktive værktøj, der hjælper vej til øvelser, behandlinger og tips, der passer bedst til lige netop dig.

Læs mere

Smertetype oversigt

Smertetype oversigtHvilken smerte har du?

Lær mere om de forskellige typer af smerte, og om hvordan du kan forebygge og behandle smerte.

Læs mere

Copyright © 2016