Share this page

Ud at gå!

Gang og vandring er gode måder at holde sig i form på. Som med enhver anden aktivitet skal man dog tage visse forholdsregler for at undgå skader. De fleste skader opstår, når folk ikke er vant til at vandre eller gå lange ture og derfor udsætter kroppen for et pres, den ikke er vant til. Dårlig forberedelse eller dårligt fodtøj kan også være medvirkende til skader. I nogle tilfælde vil man føle smerte med det samme, men i andre tilfælde viser skaden sig først efter flere uger.

Smerter i akillessenen, overstrækning af læggen, låret og knæet

Hvis du er på vandring i bakker eller bjerge er der større risiko for at få smerter i akillessenen og overstrækning af musklerne i læggen, låret og knæet. Når man går på bakket grund, har man nemlig tendens til at lægge mere vægt på den forreste del af foden for at få et godt fodfæste og en god balance. Det får hælen for langt ned i støvlen, så musklerne i lår og knæ belastes i højere grad.

Forstuvet ankel

En forstuvning af anklen kan opstå i forbindelse med, at man pludselig vrikker om på foden. Bevægelsen skader ledbåndet på ydersiden af anklen, hvilket medfører blå mærker, hævelse og nedsat bevægelighed –og en hel del smerte. Så længe knoglestrukturen ikke er berørt, består behandlingen som regel af afkøling med is, kompression og elevation i den akutte fase, efterfulgt af hvile. Efter cirka 3 dage bør du være i stand til at lave nogle forsigtige balance- og udstrækningsøvelser. Et varmt omslag kan også hjælpe.

Skinnebensbetændelse

Skinnebensbetændelse eller smerter i skinnebenet er en af de mest almindelige skader i forbindelse med gang. De kan opstå som følge af forkert fodtøj, dårlig gangteknik eller gang på ujævnt eller klippefyldt terræn. Du nedsætter bedst risikoen for skinnebensbetændelse ved at anvende korrekt gangteknik og fodtøj. Det anbefales at behandle med is, anti-inflammatorisk medicin og hvile.

Træthedsbrud (Stress fraktur)

Træthedsbrud opstår som regel i forbindelse med overtræning. Ved normal fysisk aktivitet nedbrydes knoglevævet gradvist for derefter at genopbygge sig selv. Når du presser dig selv ud over fornuftens grænser, kan dine knogler ikke nå at genopbygge sig selv, og der begynder at opstå små sprækker i foden og skinnebensområdet. Der er større risiko for at få et træthedsbrud, hvis du går på hårde overflader, ikke får den rette kost, eller hvis du ikke giver dig selv tid nok til at hvile og restituere. Den anbefalede behandling består af hvile og is. Når smerten er forsvundet, kan du begynde at træne igen. Husk dog på, at det er bedst at starte op med en træningsform med lav belastning, såsom, svømning og cykling.

Vabler

Vabler opstår oftest, fordi man bruger støvler, der ikke passer, eller sko og sokker, der ikke er tilstrækkeligt fugtabsorberende. Vabler kan behandles med vabelcremer og ved at skåne det berørte område for tryk.

Knyster

En knyst er et hårdt fremspring på storetåens led, der ligesom vabler er forårsaget af upassende fodtøj. Hvis du har problemer med knyster, kan du købe en indlægssål til dine sko, så foden får en bedre placering på et blødere underlag. Sørg også altid for, at dit fodtøj passer godt.

Ligtorne og hård hud

Ligtorne og hård hud opstår, når huden på tæerne og fødderne fortykkes. Den bedste behandling er påsmøring af creme. Som det er tilfældet med alle disse fodproblemer, er det mest sandsynligt, at du får dette problem, hvis du anvender forkert fodtøj eller bevæger fødderne forkert, når du går eller vandrer. Dette kaldes også fod-biomekanik og kan ofte korrigeres af en fodterapeut eller fodlæge.

Gå til Smertetyper, hvis du ønsker yderligere information.

Anbefalet produkt

Anbefalet produktVoltaren gel®

Det mest solgte topikale non-steroide anti-inflammatoriske håndkøbsmiddel på verdensplan. Effektiv topikal formulering til behandling af smerte og inflammation.

Læs mere

Smerteguide

SmerteguideOpdag ”The joy of movement”

Prøv det nye og lette interaktive værktøj, der hjælper vej til øvelser, behandlinger og tips, der passer bedst til lige netop dig.

Læs mere

Smertetype oversigt

Smertetype oversigtHvilken smerte har du?

Lær mere om de forskellige typer af smerte, og om hvordan du kan forebygge og behandle smerte.

Læs mere

Copyright © 2016