Share this page

Vintersport know-how

Som det er tilfældet med alle sportsgrene, vil du få størst glæde af skisport og være meget mindre udsat for skiskader, hvis du er i god form.

Det er meget mere trættende at være i bjergene, end de fleste mennesker tror. Det skyldes, at kroppen skal kæmpe med ændringer i højden, vejret og temperaturen. Du går også længere, end du måske tror (særligt hvis du står på snowboard), og bruger ofte støvler, som du ikke er vant til at gå i, ligesom terrænet er uvant. Alt dette er medvirkende til, at det bliver nogle lange og trættende dage, som du meget bedre kan komme igennem uden skader, hvis du er forberedt og i god form.

Du kan forbedre din kardiovaskulære form med cykling, svømning, krydstræning, løb eller gang. Det er en god idé at få en fitnessinstruktør til at hjælpe med at sammensætte et træningsprogram, der kan styrke dit muskelkorset og dine benmuskler, nogle måneder inden skiferien.

Husk sikkerheden på løjperne. Brug sikkerhedshjelm, så du er beskyttet mod kranieskader og hjernerystelser, og hold dig til områder, der er under opsyn, og som passer til dit niveau.

Der er altid skipatruljer til stede på skicentre, på pister og løjper, og de er trænet i at evakuere dig sikkert væk fra pisterne, ligesom de kan sørge for, at du bliver undersøgt af en læge, hvis uheldet skulle være ude.

Her finder du nogle af de mest almindelige skiskader og tips til, hvordan du kan minimere smerten og skaden.

Arme

Forskubbede skuldre og brækkede kraveben skyldes ofte fald på udstrakte arme. Det er en af de mest almindelige skiskader og meget svært at beskytte sig imod. Et stærkt muskelkorset i overkroppen kan dog absorbere en del af kraftpåvirkningen, hvis du falder. Sørg også for altid at bruge handsker, så du undgår at skade hænder og fingre.

Piskesmæld

Piskesmæld er en almindelig skade i forbindelse med snowboard. Det opstår ofte i forbindelse med at man falder hårdt på enden, så hovedet slynges op fra jorden bag én.

Knæ

Knæskader er meget almindelige, når man dyrker skisport, fordi knæene bliver udsat for store belastninger og pres. Blandt de mest almindelige skader kan nævnes overstrækning og overrivning af ledbånd.

”Skitomler”

”Skitomler” er en almindeligt forekommende skade hos folk, der står på ski og snowboard. Skaden sker i forbindelse med fald, når tommelfingeren rammer jorden, og musklerne bliver forstrakt. Du vil straks føle smerte og se hævelse ved tommelfingerens rod.

Gå til Smertetyper, hvis du ønsker yderligere information.

Anbefalet produkt

Anbefalet produktVoltaren gel®

Det mest solgte topikale non-steroide anti-inflammatoriske håndkøbsmiddel på verdensplan. Effektiv topikal formulering til behandling af smerte og inflammation.

Læs mere

Smerteguide

SmerteguideOpdag ”The joy of movement”

Prøv det nye og lette interaktive værktøj, der hjælper vej til øvelser, behandlinger og tips, der passer bedst til lige netop dig.

Læs mere

Smertetype oversigt

Smertetype oversigtHvilken smerte har du?

Lær mere om de forskellige typer af smerte, og om hvordan du kan forebygge og behandle smerte.

Læs mere

Copyright © 2016